Carsharing w Europie rozwija się dynamicznie i w wielu miastach stał się realną alternatywą dla posiadania własnego auta. W Niemczech korzystają z niego setki tysięcy osób, we Francji nacisk kładzie się na elektryczne floty, a w Szwajcarii jeden współdzielony samochód zastępuje nawet kilkanaście prywatnych. Sprawdź rozwój carsharingu w Europie: jakie trendy dominują i co z tego wynika dla użytkowników w Polsce.
Czym jest carsharing i dlaczego rozwija się w Europie?
Carsharing to krótkoterminowe współdzielenie samochodu – bez uciążliwości i kosztów związanych z posiadaniem własnego pojazdu. Użytkownik rezerwuje auto przez aplikację, korzysta z niego tak długo jak potrzebuje, a następnie zostawia je w strefie działania usługi lub w punkcie stacyjnym (miejscu, z którego samochód został wypożyczony).
W Europie funkcjonują zwykle trzy modele carsharingu:
- Stacyjny (round-trip) – auto odbiera się i oddaje w tym samym miejscu. To popularny system w Szwajcarii czy Wielkiej Brytanii.
- Free-floating – zapewnia większą elastyczność, bo samochód można zostawić w dowolnym miejscu wyznaczonej strefy. Jest chętnie stosowany m.in. w Niemczech, Francji czy Hiszpanii.
- Peer-to-peer – prywatni właściciele wynajmują najemcom swoje auta za pośrednictwem platform. P2P jest szczególnie rozwinięty w Holandii.
Rosnąca urbanizacja, korki, troska o środowisko, problemy z parkowaniem i wygoda obsługi przez aplikacje mobilne sprawiają, że carsharing coraz częściej zastępuje posiadanie własnego auta – szczególnie w dużych miastach, gdzie koszty parkowania i utrzymania samochodu są wysokie.
Carsharing w Europie – trendy, EV i polityki miejskie
Elektryfikacja flot
Jednym z najważniejszych kierunków w carsharingu jest przechodzenie na pojazdy elektryczne. Przykładami są m.in.:
- Paryż – od 2021 r. wszystkie auta w modelu free-floating muszą być w 100 procentach elektryczne.
- Madryt – udział EV we flotach free-floating w 2022 r. sięgał szacunkowo nawet 80%, co pokazuje skalę transformacji.

Polityka miast
Samorządy miejskie wspierają rozwój carsharingu, bo ogranicza on liczbę prywatnych aut w centrum miast.
W tym celu samorządy wprowadzają m.in.:
- darmowe lub preferencyjne parkowanie (Turyn, Paryż – szczególnie dla pojazdów elektrycznych)
- specjalne zatoki i miejsca dla operatorów (Belgia, Holandia)
- integrację z transportem publicznym (Madryt)
- obowiązek równomiernego rozmieszczenia floty w celu zwiększenia dostępności carsharingu w różnych częściach miasta (Paryż).
Opłacalność dla użytkownika
Carsharing to szczególnie atrakcyjna opcja, gdy samochód jest potrzebny okazjonalnie. Użytkownicy wskazują, że dzięki tej usłudze mogą zrezygnować z drugiego auta w gospodarstwie. W połączeniu z komunikacją miejską carsharing daje pełną elastyczność.
Kraje, które wyznaczają kierunek rozwoju carsharingu w Europie
Carsharing w Niemczech – największy rynek i gęsta sieć usług
Niemiecki rynek carsharingu jest naprawdę potężny. Według Bundesverband CarSharing (2025) w tym kraju działa 297 operatorów oferujących 45 400 aut w 1 393 gminach. W mniejszych miastach dominuje model stacyjny, a w metropoliach – free-floating.
W ostatnich latach da się zauważyć konsolidację rynku, np. Miles Mobility przejął mniejszego przewoźnika WeShare. Jest to naturalna oznaka dojrzałości branży .
Problemem natomiast pozostają różnice w opłatach parkingowych. Dla mieszkańców są one wielokrotnie niższe niż dla operatorów, co stanowi barierę dla rozwoju usług.
Carsharing we Francji – przodujący Paryż i nacisk na floty elektryczne
Francuski rynek carsharingu również jest bardzo rozwinięty. Działają tam m.in. Citiz (model stacyjny) oraz Free2move czy Zity (model free-floating).
Stolica Francji wyraźnie podąża za filozofią zmniejszania emisji CO2. Paryż narzucił bowiem wymóg 100% EV we free-floatingu i wymaga równomiernego rozmieszczenia aut, dzięki czemu usługa jest dostępna także poza ścisłym centrum.
Carsharing w Wielkiej Brytanii – car clubs i wysoki udział EV
Brytyjski rynek jest nieco inny. Popularną formą carsharingu w Londynie i innych większych miastach w UK jest car clubs (brytyjski odpowiednik carsharingu, głównie w modelu stacyjnym). Również widoczny jest tu trend elektryfikacji floty. Według CoMoUK 2024 już ponad 40% aut tamtejszych usługodawców to pojazdy elektryczne.
Carsharing w Wielkiej Brytanii cieszy się dużą akceptacją społeczną – dla wielu gospodarstw stał się alternatywą dla posiadania drugiego auta w gospodarstwie domowym.
Carsharing w Hiszpanii – szybki wzrost przejazdów po pandemii i integracja carsharingu z miastem
W Hiszpanii, tak jak w wielu innych europejskich krajach, mobilność znacznie spadła w trakcie pandemii, jednak potem rynek carsharingu szybko zaczął się odradzać. W 2024 r. w tym słonecznym kraju zrealizowano ok. 3,9 mln przejazdów. Najwięksi operatorzy to Free2move, Zity i Wible (model free-floating), a ich działalność wspiera miasto Madryt, które integruje carsharing z EMT Madrid – systemem transportu publicznego.

Carsharing we Włoszech – popularność carsharingu w metropoliach i przywileje dla aut elektrycznych
We Włoszech carsharing cieszy się dużą popularnością, szczególnie w dużych miastach. Po rekordowym 2023 r. (4,5 mln przejazdów) w pierwszych miesiącach 2024 r. nastąpił przejściowy spadek o około 20% [Osservatorio]. Natomiast w Turynie auta carsharingowe notowały średnio 4,3 wynajmu dziennie – powyżej średniej krajowej. Dowodzi to o rozwiniętej strukturze carsharingu w tym mieście.
Warto odnotować, że operator LeasysGo (model free-floating) rozwija flotę 100-procentowo elektrycznych Fiatów 500e. Mediolan oferuje przywileje dla EV w strefach ograniczonego ruchu (LTZ), co podnosi atrakcyjność takich przejazdów.
Carsharing w Szwajcarii – stabilny popyt na carsharing i jego realny wpływ na miasta
Najstarszy i największy operator carsharingu w Szwajcarii to Mobility Cooperative (model stacyjny). Ma 3 000 aut w 1 600 lokalizacjach, z których korzysta 285 000 osób (liczby podane w przybliżeniu). Według badań tej organizacji jeden pojazd w carsharingu zastępuje do kilkunastu samochodów prywatnych. To wymierny przykład wpływu tej formy podróżowania na redukcję emisji i zajmowanej przestrzeni.
Polski carsharing na tle Europy – gdzie jesteśmy, dokąd zmierzamy
Według badań [Sustainability 2023] w Polsce w 2022 r. było ok. 5 400 aut carsharingowych i ok. 630 tys. użytkowników. Prognozy mówiły o ok. 8 300 samochodach i 2 mln użytkowników do 2025 r. Rzeczywisty rozwój rynku może być jednak wolniejszy, szczególnie że miasta w Polsce nie wspierają carsharingu, jak w innych europejskich miastach.
Zdecydowany liderem carsharingu w Polsce jest Traficar (model free-floating). Jego usługa koncentruje się w dużych aglomeracjach, podczas gdy w mniejszych miejscowościach jest praktycznie nieobecna. Podróżować Traficarem można po całej Polsce, jednak wypożyczyć i zwrócić samochód można w miastach działania usługi.
Na tle Europy Zachodniej polski carsharing wypada w liczbach dość blado. Trzeba jednak zauważyć, że ten rodzaj podróżowania ma u nas o wiele krótszą tradycję i dopiero rozwija skrzydła. W dodatku na Zachodzie atrakcyjność carsharingu podnoszą przywileje dla aut operatorów, np. dostęp do dodatkowych miejsc parkingowych.
Porównanie rynków carsharingu w Europie (2024/2025)
Jak korzystać z carsharingu za granicą – przewodnik użytkownika
Rejestracja i aplikacje
W większości krajów potrzebne są prawo jazdy i karta płatnicza. Rejestrację warto zrobić wcześniej – weryfikacja dokumentów w skrajnych przypadkach może potrwać nawet kilka dni. Osoby spoza strefy Schengen często muszą również dołączyć kartę pobytu lub inny dokument uprawniający do przebywania w danym kraju. Minimalny wiek kierowcy może się różnić pomiędzy krajami – najlepiej sprawdź go wcześniej u danego przewoźnika.
Strefy i parkowanie
Zasady różnią się w zależności od miasta. W Paryżu auta popularnych przewoźników zazwyczaj można zostawiać na publicznych miejscach parkingowych, a w Turynie – na płatnych liniach niebieskich (bez dodatkowych kosztów dla użytkownika). W Berlinie czy Monachium operatorzy muszą płacić za miejsca w strefach miejskich, co wpływa na dostępność aut.
EV i ładowanie
Coraz częściej auta w carsharingu to pojazdy elektryczne. Warto sprawdzić, gdzie znajdują się stacje ładowania i czy operator wymaga podłączenia samochodu po wynajmie. W Madrycie część operatorów zapewnia dostęp do własnych punktów ładowania, uzupełniając sieć publiczną.
Korzystanie z carsharingu za granicą – najczęstsze błędy
- Brak znajomości granic strefy działania
- Pozostawienie auta w niedozwolonym miejscu
- Niepodłączenie EV do ładowania, gdy jest to wymagane
- Ignorowanie lokalnych zasad parkowania i opłat miejskich
- Założenie, że zasady carsharingu są identyczne w każdym kraju i u każdego przewoźnika
Checklista korzystania z carsharingu za granicą – jak uniknąć dodatkowych kosztów
Carsharing za granicą – praktyczne porady
Dobierz model carsharingu do miasta
Free-floating sprawdzi się w metropoliach, ponieważ możliwość zwrotu pojazdu w innym miejscu da Ci dużą swobodę w zwiedzaniu miasta. Łatwiej też połączysz carsharing z komunikacją miejską.
W mniejszych miejscowościach lepiej może służyć Ci model stacyjny. Liczba aut i operatorów jest tam ograniczona, więc dzięki temu rozwiązaniu łatwiej znajdziesz pojazd, bo będzie zawsze dostępny w punkcie startowym.
Pamiętaj jednak, że wszystko zależy od specyfiki danego miasta i Twoich potrzeb.
Czytaj regulaminy
Zwróć szczególną uwagę na: zasady parkowania, strefy działania i procedury dla aut elektrycznych.
Czym wyróżnia się carsharing w danym kraju
FAQ – najczęstsze pytania
Czy potrzebuję dodatkowych dokumentów do korzystania z carsharingu za granicą?
Do korzystania z carsharingu w krajach UE zazwyczaj wystarczą prawo jazdy i karta płatnicza. Zarejestrujesz się w aplikacji.
Czy mogę zakończyć wynajem w dowolnym miejscu w strefie działania usługi?
Zazwyczaj tak – w modelu free-floating. W modelu stacyjnym trzeba wrócić do punktu startu.
Czym różni się carsharing w Polsce od Niemiec czy Francji?
W Niemczech jest np. znacznie więcej aut i operatorów, we Francji Paryż wprowadził obowiązek 100% EV w modelu free-floating. W Polsce usługa skupia się w aglomeracjach.
Czy carsharing w Europie jest opłacalny podczas city break’u?
Zazwyczaj tak – szczególnie jeśli chcesz połączyć podróż komunikacją miejską z autem na wybrane trasy. Koszty różnią się między danymi krajami i operatorami, dlatego zapoznaj się z cennikiem z wyprzedzeniem.
Jakie aplikacje do carsharingu sprawdzają się na zagranicznych wyjazdach?
Popularne aplikacje carsharingowe to: Free2move, SHARE NOW, Zity, Greenwheels, Mobility. Różnią się one zasięgiem i modelem. Koniecznie sprawdź operatorów działających w mieście, do którego chcesz się udać.

Korzystaj z zalet carsharingu w trakcie zagranicznych podróży
Główna zasada carsharingu jest wszędzie taka sama: za pomocą aplikacji wynajmujesz auto i opłacasz przejazd. Jednak każdy kraj (a wręcz każde miasto) ma swoją specyfikę.
Porównuj dostępne opcje i korzystaj z krótkoterminowego wynajmu aut tam, gdzie najbardziej Ci się on przyda. Carsharing za granicą pozwoli zwiedzić więcej miejsc bez martwienia się o połączenia komunikacyjne, a dodatkowo zaoszczędzisz cenny czas.
Sprawdź, jak działa Traficar w Twoim mieście i porównaj własne doświadczenia z europejskimi trendami. Pobierz aplikację i przekonaj się, jak wygodnie można korzystać z carsharingu.
Pamiętaj też, że to, co dziś widzimy w Berlinie czy Paryżu, jutro może stać się standardem w Warszawie, Krakowie czy Wrocławiu. Śledź razem z nami nowości z branży i nie daj się zaskoczyć!
Przeczytaj także:
- Samochód na jeden dzień – idealne rozwiązanie na jednodniowe wakacyjne wycieczki
- Samochód na aplikację, czyli jak carsharing podbija Polskę
- Carsharing w Krakowie od A do Z
Źródła:
- BCS – Bundesverband CarSharing e.V. (2025)
- CoMoUK – Car Club Annual Report (2024)
- Autodelen.net – Way To Go Yearbook (2024)
- CROW – Staat van de deelmobiliteit (2024)
- Mobility Cooperative – Annual & Environment Report (2024)
- Osservatorio Nazionale Sharing Mobility – Rapporto (2024)
- AVCE + DGT – statystyki 2024
- ICCT – Electric carsharing factors (2021)
- Sustainability (2023, 2024)


