1. Strona główna
  2. Blog
  3. Carsharing w Europie – jak rozwija się w innych krajach?

Carsharing w Europie – jak rozwija się w innych krajach?

Carsharing w Europie rozwija się dynamicznie i w wielu miastach stał się realną alternatywą dla posiadania własnego auta. W Niemczech korzystają z niego setki tysięcy osób, we Francji nacisk kładzie się na elektryczne floty, a w Szwajcarii jeden współdzielony samochód zastępuje nawet kilkanaście prywatnych. Sprawdź rozwój carsharingu w Europie: jakie trendy dominują i co z tego wynika dla użytkowników w Polsce.

Czym jest carsharing i dlaczego rozwija się w Europie?

Carsharing to krótkoterminowe współdzielenie samochodu – bez uciążliwości i kosztów związanych z posiadaniem własnego pojazdu. Użytkownik rezerwuje auto przez aplikację, korzysta z niego tak długo jak potrzebuje, a następnie zostawia je w strefie działania usługi lub w punkcie stacyjnym (miejscu, z którego samochód został wypożyczony).

W Europie funkcjonują zwykle trzy modele carsharingu:

  • Stacyjny (round-trip) – auto odbiera się i oddaje w tym samym miejscu. To popularny system w Szwajcarii czy Wielkiej Brytanii.
  • Free-floating – zapewnia większą elastyczność, bo samochód można zostawić w dowolnym miejscu wyznaczonej strefy. Jest chętnie stosowany m.in. w Niemczech, Francji czy Hiszpanii.
  • Peer-to-peer – prywatni właściciele wynajmują najemcom swoje auta za pośrednictwem platform. P2P jest szczególnie rozwinięty w Holandii.

Rosnąca urbanizacja, korki, troska o środowisko, problemy z parkowaniem i wygoda obsługi przez aplikacje mobilne sprawiają, że carsharing coraz częściej zastępuje posiadanie własnego auta – szczególnie w dużych miastach, gdzie koszty parkowania i utrzymania samochodu są wysokie.

Carsharing w Europie – trendy, EV i polityki miejskie

Elektryfikacja flot

Jednym z najważniejszych kierunków w carsharingu jest przechodzenie na pojazdy elektryczne. Przykładami są m.in.:

  • Paryż – od 2021 r. wszystkie auta w modelu free-floating muszą być w 100 procentach elektryczne.
  • Madryt – udział EV we flotach free-floating w 2022 r. sięgał szacunkowo nawet 80%, co pokazuje skalę transformacji.

Jadzący samochód, rozmazane tło

Polityka miast

Samorządy miejskie wspierają rozwój carsharingu, bo ogranicza on liczbę prywatnych aut w centrum miast.

W tym celu samorządy wprowadzają m.in.:

  • darmowe lub preferencyjne parkowanie (Turyn, Paryż – szczególnie dla pojazdów elektrycznych)
  • specjalne zatoki i miejsca dla operatorów (Belgia, Holandia)
  • integrację z transportem publicznym (Madryt)
  • obowiązek równomiernego rozmieszczenia floty w celu zwiększenia dostępności carsharingu w różnych częściach miasta (Paryż).

Opłacalność dla użytkownika

Carsharing to szczególnie atrakcyjna opcja, gdy samochód jest potrzebny okazjonalnie. Użytkownicy wskazują, że dzięki tej usłudze mogą zrezygnować z drugiego auta w gospodarstwie. W połączeniu z komunikacją miejską carsharing daje pełną elastyczność.

Kraje, które wyznaczają kierunek rozwoju carsharingu w Europie

Carsharing w Niemczech – największy rynek i gęsta sieć usług

Niemiecki rynek carsharingu jest naprawdę potężny. Według Bundesverband CarSharing (2025) w tym kraju działa 297 operatorów oferujących 45 400 aut w 1 393 gminach. W mniejszych miastach dominuje model stacyjny, a w metropoliach – free-floating.

W ostatnich latach da się zauważyć konsolidację rynku, np. Miles Mobility przejął mniejszego przewoźnika WeShare. Jest to naturalna oznaka dojrzałości branży .

Problemem natomiast pozostają różnice w opłatach parkingowych. Dla mieszkańców są one wielokrotnie niższe niż dla operatorów, co stanowi barierę dla rozwoju usług.

Carsharing we Francji – przodujący Paryż i nacisk na floty elektryczne

Francuski rynek carsharingu również jest bardzo rozwinięty. Działają tam m.in. Citiz (model stacyjny) oraz Free2move czy Zity (model free-floating).

Stolica Francji wyraźnie podąża za filozofią zmniejszania emisji CO2. Paryż narzucił bowiem wymóg 100% EV we free-floatingu i wymaga równomiernego rozmieszczenia aut, dzięki czemu usługa jest dostępna także poza ścisłym centrum.

Carsharing w Wielkiej Brytanii – car clubs i wysoki udział EV

Brytyjski rynek jest nieco inny. Popularną formą carsharingu w Londynie i innych większych miastach w UK jest car clubs (brytyjski odpowiednik carsharingu, głównie w modelu stacyjnym). Również widoczny jest tu trend elektryfikacji floty. Według CoMoUK 2024 już ponad 40% aut tamtejszych usługodawców to pojazdy elektryczne.

Carsharing w Wielkiej Brytanii cieszy się dużą akceptacją społeczną – dla wielu gospodarstw stał się alternatywą dla posiadania drugiego auta w gospodarstwie domowym.

Carsharing w Hiszpanii – szybki wzrost przejazdów po pandemii i integracja carsharingu z miastem

W Hiszpanii, tak jak w wielu innych europejskich krajach, mobilność znacznie spadła w trakcie pandemii, jednak potem rynek carsharingu szybko zaczął się odradzać. W 2024 r. w tym słonecznym kraju zrealizowano ok. 3,9 mln przejazdów. Najwięksi operatorzy to Free2move, Zity i Wible (model free-floating), a ich działalność wspiera miasto Madryt, które integruje carsharing z EMT Madrid – systemem transportu publicznego.

Dłoń trzymająca kluczyki, a w tle samochód

Carsharing we Włoszech – popularność carsharingu w metropoliach i przywileje dla aut elektrycznych

We Włoszech carsharing cieszy się dużą popularnością, szczególnie w dużych miastach. Po rekordowym 2023 r. (4,5 mln przejazdów) w pierwszych miesiącach 2024 r. nastąpił przejściowy spadek o około 20% [Osservatorio]. Natomiast w Turynie auta carsharingowe notowały średnio 4,3 wynajmu dziennie – powyżej średniej krajowej. Dowodzi to o rozwiniętej strukturze carsharingu w tym mieście.

Warto odnotować, że operator LeasysGo (model free-floating) rozwija flotę 100-procentowo elektrycznych Fiatów 500e. Mediolan oferuje przywileje dla EV w strefach ograniczonego ruchu (LTZ), co podnosi atrakcyjność takich przejazdów.

Carsharing w Szwajcarii – stabilny popyt na carsharing i jego realny wpływ na miasta

Najstarszy i największy operator carsharingu  w Szwajcarii to Mobility Cooperative (model stacyjny). Ma 3 000 aut w 1 600 lokalizacjach, z których korzysta 285 000 osób (liczby podane w przybliżeniu). Według badań tej organizacji jeden pojazd w carsharingu zastępuje do kilkunastu samochodów prywatnych. To wymierny przykład wpływu tej formy podróżowania na redukcję emisji i zajmowanej przestrzeni.

Polski carsharing na tle Europy – gdzie jesteśmy, dokąd zmierzamy

Według badań [Sustainability 2023] w Polsce w 2022 r. było ok. 5 400 aut carsharingowych i ok. 630 tys. użytkowników. Prognozy mówiły o ok. 8 300 samochodach i 2 mln użytkowników do 2025 r. Rzeczywisty rozwój rynku może być jednak wolniejszy, szczególnie że miasta w Polsce nie wspierają carsharingu, jak w innych europejskich miastach.

Zdecydowany liderem carsharingu w Polsce jest Traficar (model free-floating). Jego usługa koncentruje się w dużych aglomeracjach, podczas gdy w mniejszych miejscowościach jest praktycznie nieobecna. Podróżować Traficarem można po całej Polsce, jednak wypożyczyć i zwrócić samochód można w miastach działania usługi.

Na tle Europy Zachodniej polski carsharing wypada w liczbach dość blado. Trzeba jednak zauważyć, że ten rodzaj podróżowania ma u nas o wiele krótszą tradycję i dopiero rozwija skrzydła. W dodatku na Zachodzie atrakcyjność carsharingu podnoszą przywileje dla aut operatorów, np. dostęp do dodatkowych miejsc parkingowych.

Porównanie rynków carsharingu w Europie (2024/2025)

Porównanie rynków carsharingu w Europie (2024_2025)

Jak korzystać z carsharingu za granicą – przewodnik użytkownika

Rejestracja i aplikacje

W większości krajów potrzebne są prawo jazdy i karta płatnicza. Rejestrację warto zrobić wcześniej – weryfikacja dokumentów w skrajnych przypadkach może potrwać nawet kilka dni. Osoby spoza strefy Schengen często muszą również dołączyć kartę pobytu lub inny dokument uprawniający do przebywania w danym kraju. Minimalny wiek kierowcy może się różnić pomiędzy krajami – najlepiej sprawdź go wcześniej u danego przewoźnika.

Strefy i parkowanie

Zasady różnią się w zależności od miasta. W Paryżu auta popularnych przewoźników zazwyczaj można zostawiać na publicznych miejscach parkingowych, a w Turynie – na płatnych liniach niebieskich (bez dodatkowych kosztów dla użytkownika). W Berlinie czy Monachium operatorzy muszą płacić za miejsca w strefach miejskich, co wpływa na dostępność aut.

EV i ładowanie

Coraz częściej auta w carsharingu to pojazdy elektryczne. Warto sprawdzić, gdzie znajdują się stacje ładowania i czy operator wymaga podłączenia samochodu po wynajmie. W Madrycie część operatorów zapewnia dostęp do własnych punktów ładowania, uzupełniając sieć publiczną.

Korzystanie z carsharingu za granicą – najczęstsze błędy

  • Brak znajomości granic strefy działania
  • Pozostawienie auta w niedozwolonym miejscu
  • Niepodłączenie EV do ładowania, gdy jest to wymagane
  • Ignorowanie lokalnych zasad parkowania i opłat miejskich
  • Założenie, że zasady carsharingu są identyczne w każdym kraju i u każdego przewoźnika

Checklista korzystania z carsharingu za granicą – jak uniknąć dodatkowych kosztów

Checklista korzystania z carsharingu za granicą – jak uniknąć dodatkowych kosztów

Carsharing za granicą – praktyczne porady

Dobierz model carsharingu do miasta

Free-floating sprawdzi się w metropoliach, ponieważ możliwość zwrotu pojazdu w innym miejscu da Ci dużą swobodę w zwiedzaniu miasta. Łatwiej też połączysz carsharing z komunikacją miejską.

W mniejszych miejscowościach lepiej może służyć Ci model stacyjny. Liczba aut i operatorów jest tam ograniczona, więc dzięki temu rozwiązaniu łatwiej znajdziesz pojazd, bo będzie zawsze dostępny w punkcie startowym.

Pamiętaj jednak, że wszystko zależy od specyfiki danego miasta i Twoich potrzeb.

Czytaj regulaminy

Zwróć szczególną uwagę na: zasady parkowania, strefy działania i procedury dla aut elektrycznych.

Czym wyróżnia się carsharing w danym kraju

Czym wyróżnia się carsharing w danym kraju

FAQ – najczęstsze pytania

Czy potrzebuję dodatkowych dokumentów do korzystania z carsharingu za granicą?

Do korzystania z carsharingu w krajach UE zazwyczaj wystarczą prawo jazdy i karta płatnicza. Zarejestrujesz się w aplikacji.

Czy mogę zakończyć wynajem w dowolnym miejscu w strefie działania usługi?

Zazwyczaj tak – w modelu free-floating. W modelu stacyjnym trzeba wrócić do punktu startu.

Czym różni się carsharing w Polsce od Niemiec czy Francji?

W Niemczech jest np. znacznie więcej aut i operatorów, we Francji Paryż wprowadził obowiązek 100% EV w modelu free-floating. W Polsce usługa skupia się w aglomeracjach.

Czy carsharing w Europie jest opłacalny podczas city break’u?

Zazwyczaj tak – szczególnie jeśli chcesz połączyć podróż komunikacją miejską z autem na wybrane trasy. Koszty różnią się między danymi krajami i operatorami, dlatego zapoznaj się z cennikiem z wyprzedzeniem.

Jakie aplikacje do carsharingu sprawdzają się na zagranicznych wyjazdach?

Popularne aplikacje carsharingowe to: Free2move, SHARE NOW, Zity, Greenwheels, Mobility. Różnią się one zasięgiem i modelem. Koniecznie sprawdź operatorów działających w mieście, do którego chcesz się udać.

Jadący samochód na ulicy

Korzystaj z zalet carsharingu w trakcie zagranicznych podróży

Główna zasada carsharingu jest wszędzie taka sama: za pomocą aplikacji wynajmujesz auto i opłacasz przejazd. Jednak każdy kraj (a wręcz każde miasto) ma swoją specyfikę.

Porównuj dostępne opcje i korzystaj z krótkoterminowego wynajmu aut tam, gdzie najbardziej Ci się on przyda. Carsharing za granicą pozwoli zwiedzić więcej miejsc bez martwienia się o połączenia komunikacyjne, a dodatkowo zaoszczędzisz cenny czas.

Sprawdź, jak działa Traficar w Twoim mieście i porównaj własne doświadczenia z europejskimi trendami. Pobierz aplikację i przekonaj się, jak wygodnie można korzystać z carsharingu.

Pamiętaj też, że to, co dziś widzimy w Berlinie czy Paryżu, jutro może stać się standardem w Warszawie, Krakowie czy Wrocławiu. Śledź razem z nami nowości z branży i nie daj się zaskoczyć!

 

Przeczytaj także:

 

Źródła:

  • BCS – Bundesverband CarSharing e.V. (2025)
  • CoMoUK – Car Club Annual Report (2024)
  • Autodelen.net – Way To Go Yearbook (2024)
  • CROW – Staat van de deelmobiliteit (2024)
  • Mobility Cooperative – Annual & Environment Report (2024)
  • Osservatorio Nazionale Sharing Mobility – Rapporto (2024)
  • AVCE + DGT – statystyki 2024
  • ICCT – Electric carsharing factors (2021)
  • Sustainability (2023, 2024)

Czytaj także

Carsharing
Traficar Spot to sposób na carsharing bez szukania auta po mieście. Wybierasz dzień, godzinę, miejsce odbioru i rodzaj pojazdu, a samochód czeka w wybranym Spocie. Dzięki temu łatwiej zaplanujesz ważny wyjazd, unikniesz stresu...
Carsharing
Nie musisz się już zastanawiać, jak dotrzeć na koncert ulubionego artysty czy weekendowy festiwal. Carsharing to wygodny sposób, aby po prostu wsiąść do auta i pojechać: bez stresu o to, czy złapiesz autobus lub pociąg. Z Traficarem...
Carsharing
Carsharing auta dostawczego to świetna opcja, jeśli potrzebujesz większego pojazdu tylko od czasu do czasu: na przeprowadzkę, przewóz mebli, zakup sprzętu czy jednorazowe zlecenie. Zamiast szukać drogich podwykonawców lub inwestować we własny samochód...